Het belang van een goed boekomslag.

“Beoordeel geen boek omwille van haar omslag” is een populair gezegde, maar in realiteit gebruiken de meeste lezers net wel de omslag als beslissende factor om een boek al dan niet te kopen.

Mark Coker, oprichter van Smashwords, zei: “Onze hersenen herkennen beelden sneller dan woorden. Wanneer we een afbeelding zien hebben we daar steeds gevoelens bij. Een prachtig boekomslag kan de lezer helpen te bepalen of het boek iets voor hem is of niet.” Kortom: ze zien jouw boekomslag eerder dan dat ze de informatie over jouw boek lezen. De eerste impressie is dus het allerbelangrijkste.

“Boekenwinkels of warenhuizen presenteren boeken met de omslag naar de bezoeker,” schrijft JD Smith in Writers and Artists. “Het is het eerste wat de lezer ziet, het is de reden waarom een boek wordt vastgenomen. Dat merk je dus vooral in supermarkten waar elk boek met de voorzijde gepresenteerd wordt. Het is enkel wanneer een lezer het boek in de handen neemt dat er iets wordt gelezen.”

Met honderden, zo niet duizenden boeken in een winkel voor lezers om uit te kiezen, is jouw boekomslag het eerst verkooppraatje dat je maakt. Lezers verwachten dat het omslag hen vertelt wat ze kunnen verwachten. Het presenteert de atmosfeer van een boek en kan jouw lezers een glimp geven van de karakters in het boek en waar en wanneer het verhaal plaats vindt.

Een goed cover design is de eerste waarborg dat het boek van een hoogstaande kwaliteit is. Sommige boek recensenten willen zelfs geen boek beoordelen als het omslag hen reeds niet aanstaat. Ze vragen zich af of het verhaal dan ook aan kwaliteit en raffinement zal ontbreken.

Naomi Blackburn, een van wereld meest gerenommeerde Goodreads recensente: “Als het omslag niet meer dan een standaard afbeelding met wat letters op is, sla ik het over.” Zegt ze. “Als de auteur noch tijd noch moeite aan een omslag heeft gespendeerd, dan vraag ik me af hoeveel tijd ze in hun verhaal hebben gestoken.”

Dus boeken worden wel degelijk beoordeeld op hun omslag, en niet enkel door recensenten, maar vooral ook door het publiek. Een onderzoek van het “Cover Matters Survey” kwam met volgende verrassende resultaten:

Van de 616 mensen die deelnamen aan het onderzoek verklaarden 79% dat het omslag belangrijk was. 40% verklaarden dat ze nooit een boek zouden kopen waarvan het omslag hen niet aanstond en 62% meende dat de omslag de artistieke representatie van het boek was en dus ook accuraat het genre en de sfeer van het boek moest weergeven.

Een professioneel boekomslag kan uw omzet significant verhogen, maar het is interessant om weten dat zelfs make-overs (je boek in een nieuwe omslag steken) de verkoop kan verdubbelen. Grote uitgeverijen zijn zich bewust van het gevaar van een slechte cover, maar ook zij durven wel eens na een eerste druk het omslag wijzigen. Als jij jouw boek publiceert via “printing on demand” dan kan je natuurlijk zelf makkelijk je cover wisselen.

Jouw verhaal is belangrijk, maar jouw cover is dat eveneens. Je hebt jouw hart en ziel in het schrijven van jouw verhaal gestoken en je wenst dat zoveel mogelijk mensen jouw verhaal lezen, waarom het dan verpakken in een ordinaire cover. Neem een professioneel omslag ontwerper onder de arm, maar hoe herken je die?

Hoe herken je een goed boekomslagontwerper?

Er bestaan heel wat sites die je boekomslagen aanbieden of waar je freelance designers kan huren. In feite zijn er miljoenen grafische vormgevers waarmee je via internet makkelijk kan connecteren maar de meeste van hen zijn “would-be” artiesten die je wel een cover zullen leveren maar hun omslag niet zal aanslaan. Vergeet omslagen van 5 Euro. Sommigen zeggen dat een professioneel cover design tussen de 500 tot 1300 Euro kan kosten, maar er bestaat een legertje aan jonge getalenteerde designers dat je slechts de helft aanrekent. Alleen, hoe zie je tussen het bos de bomen?

Surf het internet voor grafische vormgevers, boekcoverdesigners en als je er één gevonden hebt:

Controleer zijn of haar portfolio voor:
Stijl: Elke ontwerper heeft zijn eigen stijl. Is deze stijl in lijn met wat je van jouw omslag verwacht?
Gebruik van clipart: Er is niets mis met het gebruik van clipart, zolang het niet alleen een clipart met een titel is. Professionele ontwerpers zullen meerdere cliparts gebruiken en deze naadloos met elkaar mengen om samen een uniek ontwerp te vormen. Als een cover er uitziet als een te vaak gebruikte clipart, zoek dan naar een andere ontwerper.
Cliché: Als uw ontwerper teruggrijpt naar vaak gebruikte clichés mist hij waarschijnlijk creativiteit. Velen ontwerpers zijn echte copycats en stelen ideeën van andere designers of maken gewoon gebruik van vaak gebruikte beelden om alleen maar veilig te spelen.
Fouten: Vaak voorkomende fouten zijn: de schaduw op de verkeerde plaats tegenover de lichtbron, dingen die in werkelijkheid niet kunnen voorkomen. Zelfs al is het een goed designer, jouw publiek zal de fouten opmerken.
Details: Vergroot een afbeelding uit een portfolio en controleer de belichting, het retoucheren, mengen, contrast geven en nog veel meer. Hoe beter gedaan hoe beter jouw ontwerper.
Font: Heeft uw ontwerper maakt gebruik van leesbare fonts die ook leesbaar zijn wanneer het ontwerp gereduceerd is tot thumbnail?

Controleren referenties: Hoewel het zeer moeilijk is deze te controleren, kan het jou enkele aanwijzingen geven.
Communiceren: Kunnen communiceren met jouw ontwerper is net zo belangrijk dan zijn vermogen om professionele ontwerpen te maken. Als hij niet volledig begrijpt wat je wilt, kan je verbaasd zijn wat hij aflevert. Vraag altijd om een tussentijdse situatie. Dan kan je zijn vooruitgang volgen en bijsturen indien nodig.

Hier vind je wat meer informatie over dit onderwerp:

 

Why book cover are so important: http://www.writersandauthors.info/2013/07/why-book-covers-are-so-important.html

The Importance of Cover Design: https://www.writersandartists.co.uk/writers/advice/608/self-publishing/design-and-formatting/

Yes, We Really Do Judge Books by Their Covers: http://www.huffingtonpost.com/2013/05/30/book-cover-design-indies_n_3354504.html

Cover matters: http://thebooksmugglers.com/2010/04/cover-matters-the-survey-results.html

En natuurlijk, wij kunnen je ook helpen met de realisatie van jouw boekcover. Ga naar onze website op MaryDes.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s